NIEUWSBERICHTEN

 WOERDENSE COURANT 

VRIJDAG 27 NOVEMBER

Ken je WAUWcloset al?

 Een bedrijf opgezet door de Harmelense ondernemer Hanh Vlooswijk-Lu, waarmee vrouwen toegang hebben tot een online kledingkast. Als lid kun je dagelijks kiezen uit een enorme roterende kledingkast van designer kleding, accessoires en meer. Deze maand won Hanh met haar bedrijf WAUWcloset een internationale prijs: de YEP AWARD 2020.


Hanh Vlooswijk-Lu won de prijs tijdens de wereldwijde verkiezing ‘The Global Best Practices Awards’. Zij werkte bijna tien jaar lang in haar eigen textielgroothandel in de dames mode industrie. “Toen ik me realiseerde hoe vervuilend deze industrie eigenlijk is heb ik besloten een carrière switch te maken. Ik ben vastbesloten om WAUWcloset van de grond te krijgen samen met een enthousiast team. Met deze start-up voor de verhuur van mode, wil ik eraan bijdragen de mode industrie duurzamer te maken,” schrijft ze op haar website.  Doordat iedereen zich er steeds meer bewust van wordt dat de textielindustrie wereldwijd, de op een na meest vervuilende industrie ter wereld is (na olie), lag de focus van de verkiezing dit jaar op het verbeteren van duurzaamheid, hygiëne en digitalisering in de textielverzorgingsbranche.

Verkiezing

The Global Best Practices Awards wordt elke twee jaar georganiseerd door CINET (de internationale brancheorganisatie van textielreinigingsondernemingen). Het doel is bedrijven belonen die koploper in hun sector zijn op het gebied van innovatie en product- en marktontwikkeling. Door corona was het dit keer een tweedaags online event vanuit Amsterdam op 4 en 5 november. Er werden 125 bedrijven genomineerd en uiteindelijk mochten 45 finalisten uit 36 verschillende landen hun bedrijf presenteren voor een internationale jury van 20 onafhankelijke professionals uit de branche. In totaal zijn er in 6 categorieën awards uitgereikt. Naast WAUWcloset waren er vier andere Nederlandse bedrijven genomineerd: Dobbi, Medoclean, Silk en Satin en Stomerij van Kan.


Hanh Vlooswijk – Lu was met haar startende onderneming WAUWcloset één van de genomineerden voor de YEP (Young Executive Professional) Award. Een award waarmee CINET innovatie en de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen wil stimuleren. De inzendingen in deze categorie werden door de jury onder meer beoordeeld op creativiteit, innovatie, realiseerbaarheid, marktpotentieel en professionaliteit.

Enige Nederlandse winnaar

Het team van WAUWcloset is er trots op deze YEP Award te hebben gewonnen en dit jaar de enige Nederlandse organisatie te zijn die in de prijzen is gevallen. De jury was lovend over het ‘originele, veelbelovende en duurzame businessmodel’ van WAUWcloset.  WAUWcloset speelt naar eigen zeggen in op de veranderende consumentenbehoeften: “De moderne vrouw hecht meer waarde aan toegang en het beleven van ervaringen dan aan eigenaarschap. Dit is duidelijk te zien aan de explosieve groei van bedrijven als Netflix, Spotify en Snappcar. Er vindt een transitie plaats van eigenaarschap naar toegang en van lineair naar circulair. Met een lidmaatschap voor kleding biedt WAUWcloset de moderne vrouw duurzaamheid en circulariteit en daarmee een goed alternatief voor vervuilende fastfashion.”


Het bedrijfsmodel van WAUWcloset

Door het afsluiten van een lidmaatschap heeft de klant onbeperkt toegang tot een enorme kledingkast én draagt zij tegelijkertijd bij aan een beter circulair milieu. “Afhankelijk van de vorm van het lidmaatschap kunnen klanten iedere maand vier tot zestien nieuwe kledingstukken uitzoeken. Op die manier hebben zij altijd de nieuwste mode en unieke kledingstukken van exclusieve designers tot hun beschikking en kunnen ze nieuwe stijlen en merken proberen zonder deze kleding zelf te hoeven kopen. Dus geen miskopen meer en minder kleding die na het seizoen wordt weggegooid. Om de gekozen outfits compleet te maken beschikt WAUWcloset tevens over een grote hoeveelheid accessoires. De kledingcollectie van WAUWcloset is heel divers. Er is kleding voor thuis en voor naar het werk maar ook voor avondjes uit, feestjes en zelfs voor gala’s en bruiloften.” WAUWcloset: “Met een premium lidmaatschap van een jaar kan een vrouw op jaarbasis 320 volle badkuipen water besparen, 274kg minder Co2 uitstoten (dit staat gelijk aan een rit van Amsterdam naar Rome), 92 kg textiel een langer leven geven en 316 dagen 24 uur lang nonstop Netflix kijken. “ 

In samenwerking met Vendrig uit IJsselstein wordt alle kleding na gebruik op een hygiënische en milieuvriendelijke manier professioneel gereinigd en gerepareerd.

Gepubliceerd op:

https://www.woerdensecourant.nl/nieuws/algemeen/1027237/wauwcloset-uit-harmelen-wint-internationale-award 

LAUNDRY AND CLEANING TODAY

DONDERDAG 5 NOVEMBER

Global Best Practices Awards 2020 winners announced

CINET’s Global Best Practices Awards 2020 was held on 4 and 5 November with over 1,000 professionals from the industry taking part in an extensive programme held over a total of seven hours.


The international independent jury of 20 professionals announced their Overall Awards to Oxwash from the UK (Retail Textile Cleaning Cat Big), Oceanside Cleaners from the USA (Retail Textile Cleaning Cat -SME), and GCS – BIH 77 from France (Cat Industrial Textile Services). The Lifetime Award was for Masashi Shimenoki and the Yep Awards were granted to Blanc (France) and WAUWcloset (The Netherlands). CINET CEO Peter Wennekes said in his welcome speech: “Indeed we live in difficult times for the global economy, and for almost all laundries and textile cleaners around the world, and it is not over yet. It will last for at least until the second part of 2021 as many experts claim. “But yes, we need to develop new plans and prepare for a better future. Because at CINET we strongly believe in a fierce and strong recovery of the professional textile care industry. Based upon vision, huge new opportunities will be out there offering a strong new market demand. However, it will require professional entrepreneurial skills to develop them. “It all will be about new ways of thinking, about new perspectives and new experiences.” Oxwash were awarded winners in their category because of their innovative business approach, sustainable concept and operational organisation.

In other categories, CanDo Laundry Services (Wales) and Elite Drycleaners (Scotland) were also awarded as Country Winners with the highest scores in their country. Oxwash won for England. CanDo Laundry Services were ninth in the Industrial Textile Services category. In the SME Retail Textile Cleaning category, Acorns of Lancashire were fourth, and Elite Drycleaners were 14th. Whilst Oxwash won the Retail Textile Cleaning (Big) category, the American Dry Cleaning Company came a close second. Our congratulations to all the UK-based winners and finalists.


Gepubliceerd op:

https://www.laundryandcleaningtoday.co.uk/global-best-practice-awards/

AD GROENE HART

23 DECEMBER 2020

Dankzij Hanh kan je voor een prikkie in een designerjurkje aan de kerstdis verschijnen

Altijd de nieuwste modetrends dragen voor een prikkie. Wat te mooi om waar lijkt te zijn, wordt dankzij de Harmelense Hanh Vlooswijk-Lu werkelijkheid. Zij startte WAUWcloset.nl, een online kledingkast met de laatste mode die je niet aanschaft maar tijdelijk huurt. En de Harmelense sleepte al een prijs in de wacht met haar nieuwe onderneming.


Ben je de Burberry blouse of Dolce & Gabbana jurk na een paar keer dragen zat? Dan lever je ze gewoon in om vervolgens online weer een compleet nieuwe collectie aan te schaffen.

Het concept van Hanh Vlooswijk uit Harmelen valt in de smaak bij modebewuste én milieubewuste vrouwen die van afwisseling in de kledingkast houden. ,,Kleding is, op olie na, de meest vervuilende industrie ter wereld’’, weet Vlooswijk.  ,,Het idee om damesmode te verduurzamen, speelt al jaren in mijn hoofd. Ik heb tien jaar een textielgroothandel in dameskleding gehad. Daarna werkte in op de duurzaamheidsafdeling van de Rabobank waar ik veel te maken kreeg met circulaire economie. Die twee disciplines heb ik aan elkaar gekoppeld met dit concept van kledingverhuur.’’

Eenvoudig

De methode is eenvoudig: geregistreerde leden huren de kleding voor een vast maandbedrag tussen de zeventig en honderdvijftig euro. Bij de laatste variant zijn er zestien kledingstukken beschikbaar die zelf in de roulerende online kledingkast worden uitgezocht. Bevalt een broek, blouse, jurk, colbert of accessoire zó goed, dan kan het ook worden aangekocht.  ,,Het systeem is heel flexibel. Aankopen en terugsturen kan kosteloos op ieder gewenst moment. En het lidmaatschap kan ook even worden gepauzeerd. Bijkomend voordeel is dat de leden beschikken over de nieuwste mode, unieke kledingstukken van exclusieve designers én eens een andere stijl kunnen uitproberen zonder direct diep in de buidel te tasten.’’ Het bijzondere kledingverhuurconcept van de Harmelense mode-onderneemster is ook internationaal al opgevallen. Onlangs mocht Vlooswijk als enige Nederlandse onderneemster de YEP (Young Executive Professional) Award 2020 in ontvangst nemen, een prestigieuze prijs van CINET, een internationale organisatie voor bedrijven in de textielreiniging. De jury was lovend over het businessmodel en betitelde WAUWcloset als ‘origineel, veelbelovend en duurzaam’.

Microplastics

Nadat de kleding retour is gezonden, wordt het professioneel gereinigd bij Vendrig in IJsselstein, waar haar echtgenoot directeur is. ,,Zij zijn al zestig jaar specialist in het reinigen van verhuurde bedrijfskleding. Dat is het tweede duurzame aspect omdat thuis wassen tot vijf keer meer vervuilend is dan bij een professioneel bedrijf. Er komt minder water aan te pas, er is geen overdosering van wasmiddel, de warmte wordt hergebruikt en de schadelijke deeltjes, microplastics, worden gefilterd.’’ Met drieduizend kledingstukken en vijfduizend accessoires, tassen, shawls en riemen, is de website van start gegaan. Maar nog dagelijks worden daar tientallen stukken aan toegevoegd. ,,Met tien medewerkers, onder wie een styliste en coupeuse, zijn we druk bezig om het WAUWcloset verder uit te bouwen. Iedere dag groeien we, letterlijk, een stukje verder.’’

"Ik wil kapotte kleding aanpassen waardoor het weer een tweede leven krijgt. - Hanh

Dameskostuums

Voor kleding die tijdelijk of sporadisch wordt gedragen, zet Vlooswijk aparte lijnen op. ,,Denk aan zwangerschapskleding, avondjurken of formele dameskostuums die je vaak maar één keer naar een sollicitatie draagt.’’  Omdat ook gehuurde kleding beschadigd kan raken, heeft Vlooswijk daar ook een duurzame oplossing voor bedacht. ,,Weggooien is natuurlijk niet aan de orde. Ik wil kapotte kleding aanpassen waardoor het weer een tweede leven krijgt.’’ De onderneming is nog in opbouw en beschikt binnenkort ook over een online gemeenschap. ,,Hierin kunnen vrouwen eigen foto’s laten zien waarbij ze combinaties delen of laten weten hoe een kledingstuk valt. Zo helpen ze elkaar op weg.’’



Gepubliceerd op:

https://www.ad.nl/woerden/dankzij-hanh-kan-je-voor-een-prikkie-in-een-designerjurkje-aan-de-kerstdis-verschijnen~a498eca8/